nlnl

Nieuws

Aanmelden nieuwsbrief

'Gadgets, hypes, hebbedingetjes, apps' - Aart van Wijk

'Gadgets, hypes, hebbedingetjes, apps' - Aart van Wijk

26 februari 2013

Onze economie is vervallen tot een “egonomie”. En dat komt doordat talloze branches geheel of grotendeels worden bepaald door de prikkels van het ego.
Erbij horen, stoer zijn, sexy zijn, hebzucht, succesvol zijn, status, glitter, glamour, online zijn, alles doen en meemaken, en andere vormen van uiterlijk vertoon zijn van doorslaggevend belang bij de marketing van diensten en producten.

Maar ook (on)zekerheid, (on)veiligheid en andere uitingen van angst en tekort doen het goed in de reclames.

….Het ego is gericht op uiterlijk vertoon, kopen, bezitten en erbij horen…

Als je de reclames ontdoet van hun egogerichte boodschappen, blijft er van de onderliggende producten in veel gevallen weinig tot niets onderscheidens meer over. Het is lege inhoud verpakt in prikkelende en opportunistische hulzen.

In het medialandschap is de ene reclame nog wervender dan de ander. Allemaal beloven ze je het paradijs….als je tenminste hun product gebruikt.

….Het ego is makkelijk te paaien…

Producenten kietelen de klant:…zij schetsen gouden bergen en beloven aantrekkingskracht, sex, liefde, succes en eeuwige roem. Op basis daarvan is de kans groot dat het ego van de klant toehapt.

Bingo..!!! Ego gekieteld..!!! Product verkocht..!!!
…Het is de idiotie van een hedonistische maatschappij...

Terwijl de aarde langzaam haar glanst verliest, en er op de wereld miljarden mensen in schrijnende armoede leven, rennen wereldwijd miljoenen mensen gillend, duwend en trekkend door warenhuizen heen om spullen te kopen die ze niet nodig hebben.

…Het ego is verslaafd en gehypnotiseerd, en het ontkent zijn eigen aandeel in de realiteit…

Hun ego’s zijn verslaafd en gehypnotiseerd zonder dat zij er zelf erg in hebben. Dat is al erg. Maar wat nog erger is, is dat het vrijwel uitsluitend gaat om luxegoederen die deze mensen op geen enkele manier nodig hebben - anders dan ter bevrediging van hun onbeheersbare driften - .

...In the abundance of water, the fool is thirsty...
zong Bob Marley in zijn nummer “Rat Race”

Veel mensen ontkennen of bagatelliseren het feit dat ze verslaafd zijn, net zoals alcoholisten dat ontkennen of bagatelliseren. En dat ze iedere keer weer gehypnotiseerd raken door de aantrekkingskracht van de afgeprijsde artikelen, ontgaat hen volkomen.

Een tijd later zitten die koopjesjagers op de bank, strak gekleed volgens de laatste mode, en de klerenkasten uitpuilend met kledingstukken waarvan ze de helft zelden of nooit zullen dragen. Op de allerbreedste breedbeeldtelevisie (of op de nieuwste en snelste Tablet) zien ze beelden van smeltende ijsbergen en van de stijging van de zeespiegel.

Ze krijgen te horen dat wij mensen de aarde teveel vervuilen, dat wij teveel consumeren, en dat onze consumptie zoveel CO2–uitstoot veroorzaakt. Maar zij denken: …Nee, dit gaat niet over mijn kooplust. Dit gaat over mijn buren, niet over mij……En daarmee zegt hun ego in feite tegen hen: Ik ben goed zoals ik ben, ik woon in een vrij land, en ik heb het recht om te kopen wat ik wil.

Het ego denkt in “rechten”, en niet in “plichten”. Het wil zelf alle vrijheid, maar gunt een ander die niet…

Aart van Wijk, Capital Counselor

Nederlands     English

Sponsors

× Heart4Earth maakt gebruik van cookies. Om meer over onze algemene voorwaarden te lezen klik hier.